Szukaj:


Poniedziałek, 25 Lipca 2016



Gdzie najczęściej robisz zakupy?

Makro
Selgros
Hurtownia regionalna
Operator ogólnopolski
Nigdzie, same przyjeżdżają

Raport z regionu

2008-02-13

Nawróceni na dyskonty


Biedronka, Lidl, Plus, Leader Price, Netto – tak jeszcze dwa lata temu wyglądała lista sieci dyskontowych działających w Polsce. Obecnie skróciła się ona do trzech pozycji. Paradoksalnie nie jest to wcale dowód porażki dyskontów na naszym rynku. Liczby przytoczone przez Wojciecha Zarembę, specjalistę ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Nielsen Polska – mówią coś wręcz przeciwnego.
 

Jaki jest obecny udział dyskontów w obrocie artykułami FMCG? Czy ten kanał dystrybucji traci, czy też zyskuje na znaczeniu?
– Na koniec grudnia 2007 r. dyskonty* miały 11% udziałów w obrocie monitorowanymi przez Nielsen produktami FMCG, co daje sumę ok. 8,5 mld zł. Udział ten, podobnie zresztą jak liczba placówek tego typu, nie zmienił się w porównaniu z rokiem ubiegłym. Biedronka, Lidl, Plus, Leader Price, Netto... Kiedyś pięć, a obecnie już tylko trzy sieci dyskontowe to jak na 40-milionowy kraj nie jest liczba porażająca. Do tego wciąż nieobecni są u nas światowi giganci z tego segmentu, czyli Aldi i Wal-Mart.
 

Czy można stąd wysnuć wniosek, że formuła dyskontów nie sprawdza się w przypadku polskich konsumentów?
– Nie powiedziałbym. Proszę zauważyć, że w 2007 r. ten sam co w 2006 r. udział w polskim rynku wypracowały cztery, a nie pięć sieci (z rynku zniknął Leader Price – drugi gracz w tym segmencie). Pod koniec 2007 r. na jeden milion Polaków przypadało 45 dyskontów, podczas gdy pod koniec 2005 r. – 37. Oczywiście jest wiele krajów w Europie, w których liczba ta jest wyższa – przykładowo na milion Hiszpanów już dwa lata temu przypadało 80 dyskontów. Placówki te mają w nich także wyższe udziały w obrocie artykułami FMCG – średnia dla Europy pod koniec 2005 r. wynosiła 17%. Moim zdaniem, liczby te nie świadczą o porażce kanału dyskontowego w Polsce, wręcz przeciwnie – pokazują potencjał, jaki w nim drzemie.
 

Czy na drodze do pełnego rozkwitu placówek tego typu nie stoi niezbyt przychylne nastawienie Polaków do marek własnych – wyróżnika dyskontów?

– Myślę, że nastawienie do marek własnych nie przesądza o powodzeniu tej formuły. Dyskonty nie podbiły np. serc mieszkańców Wielkiej Brytanii, mimo że 70% z nich uważa, iż produkty private label mają jakość porównywalną do markowych. Dla porządku powiem, że taką opinię podziela jedynie 35% Polaków. Zresztą wiele działających w naszym kraju sieci, nie tylko dyskontowych, intensywnie pracuje nad poprawą wizerunku marek własnych, pozycjonując je nawet w segmencie premium.
 

Popularność dyskontów kojarzona jest zwykle z niskim poziomem zarobków oraz wysoką stopą bezrobocia. Tymczasem obydwa te wskaźniki zamieniły się w Polsce miejscami: bezrobocie jest rekordowo niskie, a poziom zarobków ciągle rośnie. Jak tendencje te wpływają na popularność dyskontów?
– Skojarzenie to bywa bardzo złudne. Weźmy za przykład Niemcy – kraj ten na pewno nie może zostać zaliczony do biednych, a dyskonty cieszą się w nim bardzo dużą popularnością. U nas też postrzeganie placówek tego typu jest coraz bardziej pozytywne. W 2005 r. zakupów w dyskontach nie rozważało 37% Polaków, w 2006 r. zaś już tylko 30%.
 

Teraz pytanie z cyklu: sklep moich marzeń. Jak powinien wyglądać dyskont, w którym Polacy chętnie robiliby zakupy?
– Dla Polaków najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupów jest lokalizacja sklepu. Już teraz dyskonty mogą pod tym względem konkurować z hipermarketami, a w wielu przypadkach także z supermarketami. Drugą niezwykle istotną dla konsumentów kwestią jest odpowiedni asortyment i dostępność towarów. Coraz większe znaczenie ma także jakość oferowanych dóbr, w szczególności produktów świeżych, na które Polacy przeznaczają połowę swoich wydatków na artykuły spożywcze i higieny osobistej. Jeśli więc dyskont zlokalizowany będzie blisko konsumenta, a jego oferta obejmować będzie m.in. szeroki wybór najbardziej popularnych wariantów produktów oraz wysokiej jakości artykułów świeżych, to sukces takiej placówki wydaje się zapewniony.
 

Dziękuję za rozmowę.

Magdalena Stosio-Róg






Komentarze:



Przeboje FMCG 2016



2016-07-21
2016-07-19
2016-07-14


Zbuduj więź z klientem

Żeby długotrwale przywiązać konsumenta do marki, a klienta do sklepu, trzeba stworzyć z nim więź, wejść w relację, dialog. Posłuchać jego potrzeb, oczekiwań, i próbować na nie odpowiadać…

Dłuższe życie wózka

Boczna wymiana akumulatora w wózku widłowym, której prekursorem była firma Still jest stosowana coraz powszechniej. Nic dziwnego, taka czynność jest znacznie wygodniejsza i bezpieczniejsza niż tradycyjna metoda z dźwigiem


Newsletter





O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu