Szukaj:


Niedziela, 24 Września 2017




2016-08-09

Klienci są wzrokowcami


Wiele czynników buduje atmosferę sklepu, a ta – o czym pisaliśmy w poprzednich numerach – ma zasadniczy wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych. W punktach handlowych zależy ona nie tylko od dobrze dobranej muzyki oraz przyjemnych, korespondujących z asortymentem zapachów, ale też od elementów wizualnych. 
 
Wzrok jest uważany za najważniejszy ze zmysłów. I owszem, odgrywa ogromną rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych, chociaż mówi się, że jego znaczenie wyraźnie zmalało. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że w dzisiejszych czasach jesteśmy nieustannie bombardowani bodźcami wzrokowymi, z których większość próbuje nam coś sprzedać. Dlatego konsumenci niejako uodpornili się na tradycyjne formy przekazu, takie jak chociażby billboardy reklamowe. Właśnie z tego względu powstał marketing sensoryczny, który integruje to, co klient widzi z oddziaływaniem na pozostałe zmysły. Bodźce wzrokowe zintegrowane z dotykowymi, słuchowymi i zapachowymi mogą znacząco podnieść efektywność przekazu oraz przełożyć się na sprzedaż. 
 
Na zmysł wzroku klientów w sklepie spożywczym oddziałujemy przede wszystkim poprzez jego wystrój, zastosowaną kolorystykę, oświetlenie obiektu, ale też poszczególnych grup produktowych. Dużą siłę w tym zakresie posiadają również materiały POS, a takżenowoczesne cyfrowe formy komunikacji z nabywcą. 
 
Żywność kupujemy oczami 
W przypadku zakupów spożywczych jedna kwestia to wybór asortymentu, a druga – samego sklepu. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie dowodzą, że o ile korzystanie z oferty danej placówki może być w dużym stopniu powodowane przyjazną atmosferą miejsca, o tyle wybierając konkretny towar, klient najbardziej ufa temu, co widzi. Aby ocenić żywność, którą planuje włożyć do koszyka, w pierwszej kolejności zwraca uwagę na jej wygląd, bo ten najwięcej powie mu o świeżości. Tak jest np. w przypadku wędlin, których – kiedy są w ladzie chłodniczej – nie jesteśmy w stanie powąchać. Zasada ta działa też w odniesieniu do warzyw i owoców. Dopiero po zaakceptowaniu ogólnego wyglądu artykułów spożywczych, konsumenci biorą do ręki produkt (owoce, warzywa) lub opakowania (w przypadku wyrobów konfekcjonowanych). To wskazuje, że niezależnie od wszystkich innych elementów, takich jak na przykład ceny, detalista musi dbać o to, jak prezentuje się sprzedawany przez niego asortyment. 
 
Handlowy kod 
kolorystyczny
Barwy i ich natężenie to skuteczne elementy wspierające wizerunek sklepu, ponieważ niosą one ze sobą przekaz niewerbalny. To nie przypadek, że poszczególne typy placówek handlowych są utrzymywane w określonej kolorystyce. Apteka kojarzy nam się z bielą, sklep ekologiczny z zielenią, a warzywniak z soczystymi barwami: pomarańczową, czerwoną i zieloną. Funkcjonujemy według pewnych kodów kolorystycznych, które ułatwiają nam odnalezienie się w sytuacji. Poszczególne barwy mają też swoje znaczenie społeczno-kulturowe. Nasz wzrok najszybciej przyciąga kolor czerwony. Stąd bardzo często czołowe marki danego segmentu rynku mają logo w takiej barwie. Przykłady to: Coca-Cola, Colgate, Orlen, Amica, Lewis, H&M czy Nike. Warto więc umiejętnie wykorzystywać czerwień także w handlu detalicznym, używając jej np. na szyldzie sklepu czy przy komunikacji tych informacji, na których zależy nam najbardziej. 
 
Pokaż sklep 
w dobrym świetle 
To, jak klienci widzą sklep i dostępny w nim asortyment, w ogromnym stopniu zależy od światła. W przypadku przestrzeni sprzedażowej zalecane jest zastosowanie jednorodnego i niebezpośredniego oświetlenia powierzchniowego w połączeniu z wyrazistym oświetleniem regałów. Żeby owoce, warzywa lub wędliny zachęcały do zakupu, ich barwy powinny być jak najbardziej naturalne. Nieodzowne jest zatem światło, które będzie te naturalne kolory podbijało, ale ich nie przekłamywało. W przypadku mięsa czerwonego optymalne jest źródło światła o barwie różowawej. W przypadku drobiu i ryb najlepiej sprawdza się światło białe. Przy stoiskach warzywnych i owocowych nie bez kozery montowane są oprawy eksponujące czerwienie, zielenie i żółcie. Światło daje też możliwość tworzenia atmosfery, która przyciąga klientów, oraz wprowadzania zmian okresowych, chociażby w gorących dla handlu okresach przedświątecznych. 
 
Nowoczesne 
rozwiązania wizualne
– Doskonałym sposobem na przekazywanie informacji klientom sklepu są ekrany wizualizacyjne, które montuje się w widocznych miejscach. Pozwalają one na szybką komunikację i łatwe dotarcie z przekazem do odbiorcy – mówi Aleksandra Portykus-Wincza, country manager Mood Polska. – Zarządzanie ekranem z poziomu komputera PC daje możliwość rozpoczęcia lub zakończenia emitowanych treści w dowolnym momencie. Zastosowanie graficznych efektów specjalnych dla wyświetlanych treści czyni emisję bardziej atrakcyjną i przykuwa uwagę konsumentów – dodaje. Na ekranach tych można prezentować dostępną w sklepie ofertę, komunikować aktualne promocje, informować o godzinach pracy placówki czy też otwarciach nowych obiektów. Posiadanie takich rozwiązań ułatwia też nawiązanie współpracy z partnerami. Wizualizacje to bardzo dobry sposób na pokazywanie określonych produktów. Dzięki czemu to nie firmy detaliczne, ale sami producenci mogą sponsorować kupno ekranów, a co za tym idzie – pokryć koszty, jakie generuje wprowadzenie rozwiązań marketingu sensorycznego do sklepów.
 
Małgorzata Marszałek
 





Komentarze:



Przeboje FMCG 2017


Newsletter






Pierwszy inteligentny magazyn na świecie powstaje w Niemczech

W pełni zautomatyzowany magazyn ruszy we wrześniu w niemieckiej miejscowości Schwaig, Za transport towaru w magazynie odpowiadać będzie nowy, inteligentny robot TORU, stworzony do pracy w tego typu placówkach.

Dlaczego warto inwestować w oświetlenie sklepu spożywczego?

Oświetlenie sklepu z artykułami spożywczymi, jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia tego typu powierzchni handlowych.

Nowej generacji skaner ladowy z funkcją wagi

Łatwy we wdrożeniu skaner wielopłaszczyznowy MP7000 i nowy pakiet oprogramowania DataCapture DNA™ oferują firmom oraz partnerom z kanału sprzedaży nowy poziom rejestrowania danych.


O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu