Szukaj:


Poniedziałek, 20 Listopada 2017




2016-05-06

Potencjał ukryty w słoju


Konserwy mięsne to asortyment kojarzony głównie z latem, urlopowiczami i... puszkami. Okazji do ich konsumpcji jest jednak sporo w ciągu całego roku, nie sięgają po nie wyłącznie osoby wybierające się pod namiot, a rynek zaczynają podbijać produkty w szkle. To wszystko skłania do jednego wniosku – aby detalista mógł zarabiać na tej kategorii, musi spojrzeć na nią świeżym okiem i dokonać pewnych roszad na półce.

1. Rynkowy background
Producenci konserw mięsnych przez lata borykali się z problemem spadku popytu. Ostatnio się to jednak zmienia. W okresie od sierpnia 2014 do lipca 2015 zanotowały one 5-procentowy wzrost sprzedaży zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym (źródło: Pamapol MAT JJ 2015 za Nielsenem). Po części jest to zasługa konserw w słoikach, które stopniowo zyskują na znaczeniu. Aktualnie produkty w opakowaniach tego typu odpowiadają za ponad 20 proc. wartości całej kategorii. Pozycję lidera w tym segmencie zajmuje firma Pamapol, która umocniła się na niej kilka lat temu, jako pierwsza wprowadzając do masowej dystrybucji konserwy premium w słoju pod marką Spichlerz Rusiecki. Od tej pory ich sprzedaż stopniowo wzrasta, m.in. dzięki pojawiającym się systematycznie w ofercie nowościom. 

2. Zwyczaje konsumenckie
Jak podkreśla Łukasz Małolepszy, channel manager w firmie Pamapol, ważnym argumentem dla wyjaśnienia fenomenu przetworów mięsnych w szkle jest zrozumienie zwyczajów związanych z ich konsumpcją. Według badań wykonanych na potrzeby tego producenta, 67 proc. użytkowników nie zjada 300-gramowej konserwy na raz, a to może powodować wzrost zainteresowania produktami w słoikach, które można zakręcić i bezpiecznie zostawić część zawartości na później. Na korzyść tak pakowanych konserw przemawia także coraz mocniejszy trend, polegający na powrocie do korzeni oraz sentymencie do lat dziecięcych, tego co było kiedyś i dawnych smaków. Swego czasu przetwory mięsne w słoikach robiło się przecież w każdym polskim domu. Ponadto konsumenci chętniej sięgają po produkty w szkle, ponieważ w przeciwieństwie do metalowej puszki widać przez nie jak wygląda zawartość opakowania (co pozwala uniknąć efektu rozczarowania) oraz postrzegają słój jako opakowanie „zdrowsze”. Głównymi motywami skłaniającymi do zakupu konserw z tego segmentu są (podobnie jak w przypadku całej kategorii): brak czasu na przygotowanie posiłku, chęć urozmaicenia codziennego jadłospisu, wyjazd weekendowy czy wakacyjny oraz potrzeba posiadania domowej rezerwy na wypadek np. wizyty nieoczekiwanych gości.
 
3. Topowy asortyment
Najlepiej sprzedającymi się produktami marki Spichlerz Rusiecki są Mięsiwo w sosie własnym oraz Kiełbasa lekko czosnkowa – tych dwóch pozycji nie może zabraknąć w żadnych sklepie. Właściciele placówek, które znajdują się niedaleko placów budowy i są często odwiedzane przez zatrudnione tam osoby, głównie płci męskiej, powinni rozszerzyć półkę o: Golonkę szlachecką oraz Mięso szlacheckie z szynką. Jeżeli natomiast sklep zlokalizowany jest w mieście w sąsiedztwie biurowców, wskazane jest rozbudowanie oferty o sygnowane marką Spichlerz Rusiecki nowości w postaci Mięsiwa z kurczaka oraz Udźca z indyka. – Produkty te powstają z najwyższej jakości surowca drobiowego, idealnie nadając się jako dodatek do niskokalorycznych sałatek oraz przekąsek, które z pewnością będą cieszyć się sporym zainteresowaniem wśród pracowników biurowych – wyjaśnia Łukasz Małolepszy. Jeżeli natomiast detalista dysponuje większą powierzchnią sprzedażową, to do wymienionych już, najlepiej rotujących produktów marki Spichlerz Rusiecki, powinien dołożyć wekowane wersje najpopularniejszych konsumowanych przez Polaków kiełbas: Krakowską, Podwawelską oraz Żywiecką. – Ze względu na szeroką grupę docelową oraz funkcjonalność produktów, a także osiąganą na nich stosunkowo wysoką marżę, zachęcamy właścicieli sklepów do budowania różnorodnej oferty opartej na sprawdzonych propozycjach z portfolio marki Spichlerz Rusiecki oraz nowościach, które pomimo krótkiego okresu funkcjonowania na rynku zostały dobrze przyjęte przez konsumentów – podsumowuje nasz rozmówca. 
 
4. Wskazówki 
dotyczące ekspozycji
Dla szybkiej rotacji przetworów mięsnych w słojach najważniejsza jest właściwa ekspozycja, która zgodnie z ostatnimi badaniami firmy Pampol potrafi podnieść sprzedaż nawet o 20 proc. – Niestety, w praktyce niejednokrotnie spotykamy się z lokowaniem wyrobów z tego segmentu w miejscach trudno dostępnych albo też niezwiązanych z przeznaczeniem produktów, w których konsument nie będzie ich szukał ani też zwracał na nie uwagi – stwierdza Łukasz Małolepszy. 
 
Gdzie więc i jak należy ustawić słoiki z konserwami? Kluczową kwestią jest zapewnienie im dobrej widoczność na półce. – Aby ją zwiększyć, sugerujemy blokowanie oraz mulitfacing produktów. Mięsiwa i kiełbasy marki Spichlerz Rusiecki jako jedyne w kategorii posiadają wysokotłoczone wieczko oraz etykietę wykonaną z użyciem technologii hot-stampingu, co dodatkowo sprawia, że wyróżniają się na tle konkurencji – mówi channel manager w Pamapolu, dodając, że optymalne jest ułożenie ich na wysokości wzroku. – Nie będzie błędem, jeśli produkty te z racji swojego pozycjonowania (w segmencie premium) oraz przeznaczenia (na „czarną godzinę”) zostaną umieszczony na górnych półkach. Tam klienci w sposób naturalny kierują wzrok, gdy szukają wyrobów wysokiej jakości, idealnych na wizytę niezapowiedzianych gości, a zarazem droższych – wyjaśnia Łukasz Małolepszy.
 
Naturalnym otoczeniem dla wyrobów z tego segmentu jest ich rodzima kategoria, czyli konserwy mięsne, które najczęściej sąsiadują z pasztetami, przetworami rybnymi, czasami daniami gotowymi. Na pewno warto też pokusić się o ich dodatkowe ekspozycje. Poza „najcieplejszymi” miejscami w sklepie, jakimi są końcówki regałów, przedstawiciel firmy Pamapol radzi ustawić je m.in. w pobliżu pieczywa, ponieważ są to przetwory przeznaczone do chleba oraz alkoholi, do których mogą być przekąską. Nie zawadzi też, jeśli zostaną one umieszczone w ladach chłodniczych, nieopodal innych dodatków do kanapek typu sery. Podnosi to prestiż produktu oraz sugeruje, że jest świeży i nie zawiera konserwantów. Stojaki ekspozycyjne idealnie sprawdzą się też w sytuacjach, gdy wprowadzamy do sklepu wcześniej niedostępny asortyment i chcemy, poprzez działanie efektu nowości, wywołać u klienta ciekawość i skłonić go do sięgnięcia po dany produkt. 
 
5. Sprzedaż ze wspomaganiem 
Co ważne, firma Pampol wspiera detalistów w sprzedaży produktów marki Spichlerz Rusiecki na wielu frontach. Ekipa odpowiednio przeszkolonych handlowców z jednej strony ma na celu precyzyjnie określić potrzeby oraz wygenerować zyski dla placówki; z drugiej 
– zapewnić odpowiedni wachlarz materiałów, zwiększających widoczność i atrakcyjność produktów na półce, a tym samym pobudzić zainteresowanie nimi wśród klientów. Handlowcy wyposażeni są m.in. w wobblery, plakaty, obrandowane cenówki, owijki paletowe oraz stojaki ekspozycyjne. Konserwy marki Spichlerz Rusiecki są też często obecne w gazetkach oraz objęte promocjami cenowymi, które stanowią najczęstszy bodziec zachęcający klientów do zakupu.
 
Producent komunikuje je również w różnego typu mediach. Już niebawem startuje nowa kampania reklamowa marki Spichlerz Rusiecki, powiązana z intensywnymi akcjami promocyjnymi. – Konsument będzie mógł zobaczyć nasze produkty w telewizji, prasie, internecie (w tym w social mediach), jak i na półkach sklepowych. Planujemy także działania w sieciach handlowych, gdzie będziemy zachęcać klientów do degustacji mięsiw i kiełbas w słojach – zapowiada Łukasz Małolepszy.
 
Moment na tę kampanię został wybrany nieprzypadkowo. Należy pamiętać, że okres najwyższej sprzedaży konserw mięsnych bez względu na rodzaj ich opakowania przypada na wakacje, co podyktowane jest częstymi wyjazdami, biwakowaniem, brakiem chęci oraz czasu na gotowanie. W tym właśnie okresie detaliści powinni zadbać, żeby półki w sklepach były obficie zaopatrzone w tradycyjne mięsiwa, kiełbasy regionalne oraz mięsiwa drobiowe – trzy linie produktowe oferowane w ramach marki Spichlerz Rusiecki. W portfolio tego brandu detaliści znajdą również linię pasztetów oraz smalców w słoikach, także zaliczanych do kategorii konserw mięsnych.
 
Magdalena Stosio-Róg
 





Komentarze:



Przeboje FMCG 2017


Newsletter






Pierwszy inteligentny magazyn na świecie powstaje w Niemczech

W pełni zautomatyzowany magazyn ruszy we wrześniu w niemieckiej miejscowości Schwaig, Za transport towaru w magazynie odpowiadać będzie nowy, inteligentny robot TORU, stworzony do pracy w tego typu placówkach.

Dlaczego warto inwestować w oświetlenie sklepu spożywczego?

Oświetlenie sklepu z artykułami spożywczymi, jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia tego typu powierzchni handlowych.

Nowej generacji skaner ladowy z funkcją wagi

Łatwy we wdrożeniu skaner wielopłaszczyznowy MP7000 i nowy pakiet oprogramowania DataCapture DNA™ oferują firmom oraz partnerom z kanału sprzedaży nowy poziom rejestrowania danych.


O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu