Szukaj:


Niedziela, 24 Września 2017




2015-10-21

Intymne wskazówki dla tradycji


Produkty do higieny intymnej, zwłaszcza te menstruacyjne, są bez dwóch zdań kategorią pierwszej potrzeby. Dlatego każdy detalista powinien mieć je w ofercie swojego sklepu. Trzeba jednak pamiętać, że ten asortyment należy dobrać i wyeksponować w sposób niezwykle przemyślany. Klientki przy półce z góry wiedzą bowiem, co chcą kupić, a wybór podpasek, tamponów czy wkładek zajmuje im niewiele ponad minutę. 

1. Przegląd kategorii 
Na początek warto podkreślić, że mimo rozwoju wielkich sieci handlowych, drogerii i dyskontów, handel tradycyjny wciąż odgrywa bardzo istotną rolę w sprzedaży tzw. higieny kobiecej. 
 
Głównym segmentem obecnym w placówkach reprezentujących ten kanał są podpaski. Kinga Skalska, category manager z firmy Johnson & Johnson, do której należą marki o.b. oraz Carefree, zaznacza jednak, że udziały podpasek z roku na rok spadają. Rosną natomiast notowania tamponów. Pokazuje to, że Polki coraz częściej sięgają po produkty, które dają im inne benefity niż podpaski, bo zapewniają uczucie czystości i świeżości. Segment ten ma też przed sobą duży potencjał. W naszym kraju tamponów używa obecnie 49 proc. kobiet, podczas gdy w Niemczech 
77 proc. (źródło: Johnson 
& Johnson za GfK Polonia 2015, badania własne 2015). 
Poza wyrobami stosowanymi podczas miesiączki omawiana kategoria obejmuje również produkty do codziennej higieny intymnej, w tym przede wszystkim wkładki, ale także płyny i chusteczki. – Jeśli detalista chce, żeby półka z tego typu asortymentem przynosiła mu zyski, to nie może zrezygnować z żadnego z wymienionych segmentów, ponieważ tym samym możemy stracić sporą grupę konsumentek – przestrzega Kinga Skalska. 
 
2. Bazowy asortyment 
Handel tradycyjny jest bardzo zróżnicowany, jeśli chodzi o formaty placówek mamy w nim zarówno drogerie, sklepy spożywcze z niewielką przestrzenią dla produktów higienicznych, sklepy wielobranżowe, jak i kioski. W takich punktach powinno się przede wszystkim zapewnić klientkom dostęp do podstawowego asortymentu zarówno z segmentu podpasek, tamponów, jak i wkładek higienicznych. – Decydując o ilości miejsca poświęcanego na poszczególne wyroby, kierujmy się ich rotacją, potencjałem segmentu, czyli tym, jakie są obecne trendy rynkowe i czego poszukują konsumentki, a także gabarytami opakowań w danym segmencie – radzi detalistom category manager z firmy Johnson & Johnson. 
 
Daleko idące eksperymenty w zakresie doboru asortymentu nie są tu jednak wskazane. Kategoria higieny kobiecej charakteryzuje się bowiem wysokim poziomem planowania zakupu. Szczególnie widoczne jest to w przypadku produktów menstruacyjnych. Aż trzy na cztery konsumentki nabywają tampony i podpaski zawsze tej samej marki. Wkładki higieniczne kupowane są częściej pod wpływem impulsu, a konsumentki bardziej zwracają uwagę na działania detalisty w punkcie sprzedaży. 
 
Na półce z tamponami na pewno nie może zabraknąć tych sygnowanych marką o.b., będącą liderem rynku. Wybierając ofertę dla placówek handlu tradycyjnego, Kinga Skalska radzi postawić w pierwszej kolejności na tampony o.b. z linii ProComfort (dostępne w wariantach o chłonności Mini, Light Days, Normal, Super i Super Plus), które oferują benefit w postaci jedwabiście gładkiej otoczki SilkTouch, zapewniającej łatwość aplikacji, oraz tampony ProComfort Night. Te ostatnie posiadają zabezpieczające skrzydełka SilkTouch, które dopasowują się do kształtu kobiecego ciała, a następnie wychwytują płyn menstruacyjny i kierują go do wnętrza tamponu, zapewniając niezawodną ochronę przed przeciekaniem. Dzięki temu kobiety nie mają nieprzyjemnego uczucia „wylewania się” płynu przy zmianie pozycji ciała, mogą więc spać spokojnie. Detaliści 
reprezentujący ten kanał powinni skoncentrować się na opakowaniach zawierających 
8 i 16 tamponów. 
 
Z asortymentu wkładek higienicznych Carefree Kinga Skalska proponuje wybrać do tego typu sklepów małe opakowania (po 
20 sztuk), odpowiadające na różne preferencje i potrzeby konsumentek. Na półce należy więc umieścić wkładki dostosowane do różnego kroju bielizny, z ekstraktem z bawełny, z ekstraktem z aloesu, o podwyższonej chłonności (large). 
 
3. Poszerzanie oferty
W kategorii higieny kobiecej, tak jak w każdej innej, w pierwszej kolejności wybieramy asortyment bazowy, czyli taki, który zaspokaja najważniejsze potrzeby konsumentek. Jeśli natomiast zwiększa się powierzchnia ekspozycyjna w sklepie, powinniśmy rozszerzyć ofertę o produkty, które dają dodatkowe benefity i odpowiadają na kolejne wymagania kupujących. 
 
Dobrym przykładem są tu wyroby z dynamicznie rozwijającego się segmentu tamponów. W kwietniu 2014 roku firma Johnson & Johnson wprowadziła na rynek wspomnianą już innowacyjną linię tamponów o.b. przeznaczonych do stosowania na noc – ProComfort Night – w najbardziej popularnych chłonnościach Normal i Super.
 
Trafionym pomysłem w sytuacji, gdy detalista chce wzbogacić asortyment tamponów, są też produkty o podwyższonej chłonności. Ponad 70 proc. Polek deklaruje bowiem, że ma średnio obfite lub obfite miesiączki. To właśnie odpowiadając na ich potrzeby firma Johnson & Johnson rozszerzyła ofertę tamponów o.b. o klasę chłonności Super Plus. Jest ona dostępna zarówno w ramach linii ProComfort, jak i ProComfort Night.
 
4. Klucz do ekspozycji
Kupując produkty z kategorii higieny kobiecej klientki są bardzo zdecydowane. Przy półce spędzają niewiele ponad minutę. W przypadku tamponów i podpasek ok. 85 proc. konsumentek wie dokładnie, jaką markę chce kupić. W segmencie wkładek higienicznych odsetek ten jest niewiele mniejszy – wynosi ok. 72 proc. (źródło: Johnson & Johnson za: IPSOS 2013, badania własne). Takie podejście do zakupów sprawia, że ułożenie produktów na półce staje się niezwykle istotne.
 
Budując ekspozycję w sklepie należy pamiętać, żeby wszystkie segmenty zaliczane do kategorii higieny kobiecej bezpośrednio ze sobą sąsiadowały. Produkty menstruacyjne, czyli podpaski i tampony układamy obok siebie, dalej produkty do codziennej higieny intymnej (wkładki higieniczne, płyny i chusteczki). W ramach segmentów natomiast warto zbudować bloki marek. 
 
Aby konsumentka mogła szybko znaleźć interesujący ją wyrób, tampony i podpaski układamy liniami (np.: o.b. ProComfort, Always Platinum), wyróżniamy „platformę” produktów na noc, a następnie ustawiamy wyroby od najmniejszej do największej chłonności (zwykle bardzo wyraźnie określonej na opakowaniu za pomocą graficznych kropelek). 
 
Segment wkładek higienicznych ustawiamy od najbardziej do najmniej zaawansowanych technologicznie (np. zaczynając od wkładek pasujących do każdego rodzaju bielizny, poprzez zawierające naturalne ekstrakty, do wkładek o większych wymiarach i podwyższonej chłonności). 
– Takie ułożenie ma za zadanie nie tylko uporządkować półkę, ale przede wszystkim ułatwić kobietom podejmowanie decyzji w sklepie. Dzięki temu budujemy lojalność konsumentek w stosunku do placówki, zachęcając je do kolejnych zakupów – argumentuje Kinga Skalska.
 
5. Czego unikać?
Największym błędem popełnianym przez detalistów przy doborze oferty i ekspozycji produktów z kategorii higieny kobiecej jest brak lub złe rozpoznanie potrzeb konsumentek. Z tego powodu na półkach znajdują się często produkty w zbyt dużych opakowaniach, a co za tym idzie – z wyższą ceną jednostkową, tylko jednej chłonności lub tylko zapachowe. Jeśli miejsce, którym dysponujemy, nie jest zbyt duże, powinniśmy skupić się na zbudowaniu oferty, która zaspokoi najbardziej podstawowe potrzeby konsumentek, dopasowanej również do ich portfela oraz wieku. Jednak kluczem jest przede wszystkim poznanie naszej konsumentki, jej zachowań i zwyczajów zakupowych.
 





Komentarze:



Przeboje FMCG 2017


Newsletter






Pierwszy inteligentny magazyn na świecie powstaje w Niemczech

W pełni zautomatyzowany magazyn ruszy we wrześniu w niemieckiej miejscowości Schwaig, Za transport towaru w magazynie odpowiadać będzie nowy, inteligentny robot TORU, stworzony do pracy w tego typu placówkach.

Dlaczego warto inwestować w oświetlenie sklepu spożywczego?

Oświetlenie sklepu z artykułami spożywczymi, jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia tego typu powierzchni handlowych.

Nowej generacji skaner ladowy z funkcją wagi

Łatwy we wdrożeniu skaner wielopłaszczyznowy MP7000 i nowy pakiet oprogramowania DataCapture DNA™ oferują firmom oraz partnerom z kanału sprzedaży nowy poziom rejestrowania danych.


O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu