Szukaj:


Piątek, 20 Października 2017




2016-06-20

Ceko przełamuje serową rutynę


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Na rynku funkcjonuje wiele dość podobnych do siebie rodzajów i marek serów żółtych produkowanych przez mleczarskich gigantów. Oferta niewielkiej wielkopolskiej firmy Ceko zdecydowanie się na ich tle wyróżnia. Może więc zadziałać jak magnes, który przyciągnie do sklepu klientów dotąd zaopatrujących się u konkurencji. 
 
1. Atrybuty marki 
Produkty firmy Ceko mogą stanowić doskonałe uzupełnienie półki i lady z serami żółtymi. Cechuje je bardzo dobra jakość oraz coraz ważniejsza dla konsumentów tzw. czysta etykieta, oznaczająca, że powstają z niewielkiej liczby składników bez użycia konserwantów i innych sztucznych dodatków. Konfekcjonowane sery Ceko posiadają też wyróżniające się na rynku oraz odpowiadające najnowszym trendom opakowania, które podkreślają ich naturalność. Co więcej, w portfolio marki znajduje się wiele nietuzinkowych propozycji. Wiodąca linia Z Goliszewa (małej wsi w Wielkopolsce, gdzie firma Ceko ma swoją siedzibę i gdzie od ponad 20 lat doskonali serowarską sztukę) obejmuje tradycyjne polskie sery żółte i żółte wędzone, których nazwy nawiązują do postaci z „Chłopów” Władysława Reymonta. W stosunkowo nowej – wprowadzona na rynek we wrześniu 2015 roku – linii Sery Świata znajdziemy z kolei produkty, które swoje receptury czerpią z różnych zakątków Europy (Francji, Niemiec, Holandii, Szwajcarii, Włoch), ale mają smak dostosowany do gustów polskich konsumentów. Warto też podkreślić, że sery Ceko, mimo że odpowiadają na potrzeby bardziej wymagających konsumentów, nie kosztują fortuny. Przy zachowaniu rekomendowanych przez producenta cen półkowych mogą stanowić ofertę atrakcyjną dla klienta i rentowną dla detalisty.
 
2. Grupa docelowa
Ceko adresuje swoje produkty przede wszystkim do osób, które dbają o to, co jedzą, czytają etykiety, chcą odżywiać się zdrowo, a czasem lubią też kulinarne eksperymenty i poszukują nowych, oryginalnych smaków. – Wiek, płeć, wykształcenie i zasobność portfela mają znaczenie drugorzędne, bo ceny wszystkich naszych serów są w zasięgu przeciętnego Polaka – podkreśla Sylwester Stefańczyk, dyrektor handlowy w firmie Ceko. Sery Z Goliszewa kosztują w granicach 25,00–30,00 zł za kilogram w przypadku sprzedaży na wagę, rekomendowana cena wersji plastrowanych wynosi z kolei 4,49 zł za opakowania po 150 g.
Sery Świata są nieznacznie droższe. – Pierwsza linia plasuje się więc w podobnym segmencie, co podstawowa oferta lidera tej kategorii rynku. Natomiast Sery Świata konkurują z ekskluzywnymi propozycjami tego producenta, ale są od nich tańsze. Stanowią też alternatywę dla drogich, często importowanych marek – mówi Sylwester Stefańczyk. W tym miejscu rodzi się pytanie, czy w związku z niebanalnym charakterem amatorzy na sery Ceko znajdą się w każdym, nawet niewielkim sklepie spożywczym? Dyrektor handlowy goliszewskiej firmy zapewnia, że nie są one pozycją stricte delikatesową, choć na pewno mają większą szansę powodzenia w miejscach, gdzie klienci poszukują jakości. – Jednak w ostatnich latach obserwujemy, że różnice między poszczególnymi typami placówek zaczynają się zacierać, a konsumenci oczekują ciekawej oferty w rozsądnej cenie w każdym sklepie, zarówno wielkopowierzchniowym, jak i osiedlowym – podkreśla.
 
3. Od czego zacząć 
Historycznie najlepiej sprzedającymi się serami Ceko są: Jagna, Boryna i Antek. Od tych właśnie najbardziej „klasycznych” pozycji w asortymencie dyrektor handlowy goliszewskiej firmy radzi detalistom zacząć przygodę z wyrobami tej marki. Jeśli natomiast sklep chce się wyróżnić na tle konkurencji, to powinien do tych pozycji dodać również Sery Świata. – Najbardziej charakterystyczny jest pomarańczowy Mimmolle à la francaise i ten polecam wprowadzić do oferty jako pierwszy. Drugą propozycją może być np. Mozzarella naturalna w plastrach, która stanowi ciekawą alternatywę dla żółtego sera na kanapki – mówi Sylwester Stefańczyk. Potem detaliści powinni rozszerzać asortyment o kolejne pozycje z obu linii, bo choć każda skierowana jest do podobnej grupy docelowej, to odpowiadają na różne potrzeby. Produkty oferowane w ramach linii Z Goliszewa to codzienna porcja zdrowego, naturalnego sera. Podczas gdy „światowe” przeznaczone są raczej na deskę serów, do sałatek, na przyjęcie. Sprawdzają się w sytuacjach, gdy chcemy popisać się kulinarnym kunsztem. – W naszej ofercie sery Z Goliszewa, czyli Jagna, Antek, Boryna, Boryna Wędzony, Dobrodziej, Zbójnik oraz Piórko, stanowią ok. 2/3 i podobne proporcje radzimy zachować w sklepie – dodaje dyrektor handlowy Ceko. 
 
4. Ekspozycja za ladą i w bonecie
Większość serów marki Ceko dostępna jest zarówno w blokach przeznaczonych do sprzedaży na wagę, jak i w opakowaniach zawierających ich plastrowane wersje. Przy ekspozycji na stoiskach zaladowych warto zadbać, aby na cenówkach znalazły się przynajmniej podstawowe informacje mówiące o smaku czy zawartości tłuszczu w danym serze. W ten sposób klient stojący w kolejce jest w stanie zapoznać się z produktem, który przestaje być dla niego anonimowy. W przypadku serów Ceko przynajmniej jeden blok powinien być przekrojony, bo większość z nich może się pochwalić pięknymi dziurami.
 
Jeśli chodzi o warianty plastrowane, to należy unikać układania ich na dnie bonety chłodniczej w pozycji poziomej, ponieważ znacznie ogranicza to widoczność etykiety. Żeby rozwiązać ten problem, Ceko pakuje swoje sery w specjalne kartony, które pełnią rolę gotowych ekspozytorów. Firma organizuje też regularne szkolenia dla dystrybutorów i wyposaża ich w materiały, w których sugerujemy właściwe ułożenie oraz pozycjonowanie cenowe każdego ze swoich wyrobów. Jedną z podstawowych obowiązujących w tej materii zasad jest układnie spójnych graficznie opakowań serów oferowanych w ramach obu linii obok siebie, bo zwiększa to ich widoczność. Z kolei zamiast multifacingu jednego z wariantów producent sugeruje raczej rozszerzenie asortymentu o kolejne pozycje. Tych już teraz Ceko ma sporo, a w planach są następne, ponoć nie mniej ciekawe. 
 
5. Konfekcjonowane czy na wagę?
Polacy są przyzwyczajeni do zakupu serów żółtych na wagę. Jednak opakowania zawierające już pokrojone plastry stają się coraz popularniejsze. – Dzieje się tak z jednej strony za sprawą sklepów dyskontowych, które popularyzują tę formę ich podania, a z drugiej dlatego, że współczesny klient coraz bardziej ceni sobie czas i często nie chce go marnować na stanie w kolejce – wyjaśnia Sylwester Stefańczyk. – Z naszego punktu widzenia oferta serów w plastrach jest bardzo ważna, ponieważ stanowi formę bezpośredniej komunikacji z konsumentem, który czytając etykietę, ma szanse szczegółowo zapoznać się z produktem, zwłaszcza kiedy ma on atrakcyjne, przyciągające wzrok opakowanie – dodaje. W przypadku wariantów konfekcjonowanych detaliści zwolnieni są z konieczności mozolnego tłumaczenia klientom, czym jeden ser różni się od drugiego. Z tych względów małe sklepy powinny budować ekspozycję serów w plastrach. Jednocześnie z doświadczeń firmy Ceko wynika, że jeśli ktoś już polubi dany ser, to chętnie kupuje go także zza lady, o ile tylko ma czas, żeby przy takim stoisku się zatrzymać. Mimo rosnącej popularności serów paczkowanych, te na wagę są nadal postrzegane przez konsumentów jako świeższe, lepsze i tańsze. Jeśli więc tylko sklep ma taką możliwość, to wskazane jest, żeby najlepiej rotujące produkty sprzedawał także w tej formie. 
Magdalena Stosio-RóG
 





Komentarze:



Przeboje FMCG 2017


Newsletter






Pierwszy inteligentny magazyn na świecie powstaje w Niemczech

W pełni zautomatyzowany magazyn ruszy we wrześniu w niemieckiej miejscowości Schwaig, Za transport towaru w magazynie odpowiadać będzie nowy, inteligentny robot TORU, stworzony do pracy w tego typu placówkach.

Dlaczego warto inwestować w oświetlenie sklepu spożywczego?

Oświetlenie sklepu z artykułami spożywczymi, jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia tego typu powierzchni handlowych.

Nowej generacji skaner ladowy z funkcją wagi

Łatwy we wdrożeniu skaner wielopłaszczyznowy MP7000 i nowy pakiet oprogramowania DataCapture DNA™ oferują firmom oraz partnerom z kanału sprzedaży nowy poziom rejestrowania danych.


O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu