Szukaj:


Piątek, 26 Sierpnia 2016



Firmy i marki

Historia o korzennym zapachu



Pilnie strzeżone receptury oraz najlepsze, starannie wyselekcjonowane składniki. To jeden filar Toruńskich Pierników wypiekanych przez Fabrykę Cukierniczą Kopernik. Drugim byli i są jej pracownicy, którzy na przestrzeni dziejów zachowali ciągłość tradycji, z której miasto słynie na cały świat. 
Pierniki kojarzą się z Toruniem równie mocno, jak Mikołaj Kopernik. Dlatego w nazwie jedynej fabryki produkującej legendarne ciastka pojawiło się też nazwisko tego, który „wstrzymał Słońce, a ruszył ziemię”. To, że piernikarstwo rozwinęło się właśnie w Toruniu, też ma swoje uzasadnienie. Żyzne ziemie wokół miasta dostarczały mąki dobrego gatunku, zaś okoliczne pasieki – wysokiej jakości miodu. A ponieważ Toruń był miastem hanzeatyckim, nie brakowało w nim także przypraw korzennych. Ciasto piernikowe znane było w tej części naszego kraju już około 600 lat temu. Początek Fabryki Cukierniczej Kopernik SA. sięga natomiast roku 1763, o czym przypomina logo widniejące na ich współczesnych opakowaniach.  
 
Na początku był ślub
Historię Fabryki Cukierniczej Kopernik rozpoczyna piekarz Jan Wesse – żeniąc się we wspomnianym roku 1763 z Dorotą Schreiber, wdową po jego koledze po fachu, która w posagu wniosła należący do pierwszego męża zakład, umocnił swoją pozycję na ówczesnym rynku. To co Jan zapoczątkował, kontynuowali jego syn Andrzej, a przede wszystkim wnuk Gustaw, który w roku 1824 przekształcił przeciętnej wielkości warsztat dziadka w nowoczesną, jak na tamte czasy, fabrykę nazwaną jego imieniem. Wyroby Weesego docierają już wtedy do odległych zakątków świata, m.in. do Turcji, Japonii, Chin czy Honolulu. Mówiąc o rozwoju firmy, nie sposób pominąć roku 1885, kiedy to, w związku z dynamicznym rozwojem i rosnącym popytem, Wesse buduje fabrykę w samym sercu toruńskiej Starówki przy ul. Strumykowej. Obecnie dokładnie w tym samym miejscu znajduje się Muzeum Toruńskiego Piernika.
 
Wojenne zawirowania
Już przed I wojną światową fabryka rodziny Wesse była jednym z największych przedsiębiorstw na Pomorzu. W 1913 roku zakończono budowę nowej, większej fabryki na przedmieściach Torunia przy ul. Żółkiewskiego. To właśnie w tym miejscu po dziś dzień wytwarzane są wszystkie wyroby Kopernika. W okresie międzywojennym zakład dawał zatrudnienie ponad 500 pracownikom. Wraz z wybuchem 
II wojny światowej Gustaw Wesse, ówczesny właściciel sprzedał fabrykę Związkowi Społem. W czasie II wojny światowej fabryka uległa zniszczeniu, a większość urządzeń została wywieziona do Niemiec. Co jednak najważniejsze, receptury oraz metody wypieku przetrwały wraz z ludźmi, którzy przed wojną tworzyli firmę, a po jej zakończeniu w trudzie odbudowali zakład i wznowili produkcję. W roku 1946 został on upaństwowiony i stał się Fabryką Pierników i Cukrów, w roku 1951 przemianowaną na Fabrykę Pierników i Wyrobów Cukierniczych Kopernik – Przedsiębiorstwo Państwowe. W latach 60. rozszerzono produkcję o drugi flagowy produkt, czyli Wafel Teatralny. 
 
Powrót do samodzielności
W trudnych czasach PRL-u, pomimo nacjonalizacji, załoga kontynuowała tradycje toruńskiego piernikarstwa. W 1982 roku z inicjatywy pracowników fabryka powróciła do samodzielności. Dzięki temu nastąpił dynamiczny wzrost produkcji i rozszerzenie asortymentu. W roku 1991 jako pierwszy zakład cukierniczy w Polsce firma została przekształcona w pracowniczą spółkę akcyjną, przyjmując obecną nazwę Fabryka Cukiernicza Kopernik S.A. W tym czasie rozpoczęto inwestycje w nowoczesne linie produkcyjne. Pierwsze lata po transformacji były złotym okresem dla toruńskich wyrobów. W telewizji pojawiły się pierwsze reklamy z pamiętnym hasłem: „Ja pierniczę, ty pierniczysz, oni pierniczą”, a przed przyzakładowym sklepem Kopernika codziennie ustawiały się długie kolejki amatorów legendarnego korzennego smaku. 
 
Dojrzewające ciasto
To, co wyróżnia pierniki produkowane przez Fabrykę Cukierniczą Kopernik S.A., to tradycyjny sposób przygotowania ciasta, które przed wypiekiem dojrzewa w masywnych skrzyniach, przechowywanych w specjalnym pomieszczeniu na terenie zakładu. Proces leżakowania, który czasami może trwać nawet kilka miesięcy, wpływa na smak oraz właściwości wypiekowe. Sposób ten, praktykowany niegdyś przez toruńskich piernikarzy jest kosztowny oraz bardzo skomplikowany, jednakże zarządzający Fabryką Cukierniczą Kopernik S.A. nie wyobrażają sobie, aby ich pierniki były wytwarzane inaczej. Nad przebiegiem całego procesu czuwają Mistrzowie Piernikarscy, którzy dzięki swojej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu potrafią przygotować ciasto do wypieku wedle tej samej, niezmiennej od lat, metody.
 
 
Z SERCA FABRYKI
W fabryce Kopernika wypiekanych jest obecnie kilka rodzajów korzennych słodkości, m.in.: pierniki nadziewane w różnych kształtach, glazurowane lub w czekoladzie oraz tradycyjne, nieoblewane niczym. Chcąc podkreślić wyjątkowość wybranych produktów, producent stworzył nową serię Z serca fabryki, inspirowaną wiedzą piernikarskich mistrzów. Wyróżnia ją elegancka ciemna kolorystyka opakowań, która podkreśla wyjątkowy charakter wyrobu. Na odwrocie pudełka zamieszczono czarno-białe historyczne zdjęcia fabryki i jej pracowników. Konsument znajdzie tam też intersujące informacje o tajnikach produkcji, inne dla każdego wariantu między innymi Torcika Piernikowego, który do dzisiaj jest przygotowywany ręcznie. W skład linii Z serca fabryki wchodzą: Serca piernikowe w czekoladzie, Pierniki nadziewane w czekoladzie – morela, Pierniki nadziewane w białej czekoladzie – czarna porzeczka, Torcik piernikowy z nadzieniem kakaowo-orzechowym, Torcik piernikowy z nadzieniem owocowym oraz Listki waflowe w czekoladzie. 
 

 



Przeboje FMCG 2016


Raport z regionu

Teren dla przedsiębiorczych

Dobry pomysł na Mazowszu zwraca się natychmiastowymi zyskami.

Luźne związki mile widziane

Niespełna trzy lata temu odszedł ze struktur szczecińskiego Lewiatana z jednym sklepem.


O portalu | Reklama | Kontakt | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam


artykuły spożywcze | branża fmcg | fmcg | franchising | gazeta fmcg | handel w polsce | poradnik handlowca
merchandising | sieci handlowe | sklepy spożywcze | wyposażenie sklepu